Kocsi Fanok

 Tesla (korábban Tesla Motorselektromos meghajtású autók gyártására alapított amerikai vállalat, amely idővel más megújuló energiára épülő területre, így például a villamosenergia-tároló egységek, vagy napelemek kutatásába, gyártásába is belépett. Központja a Szilícium-völgybenPalo Altóban található.

Története

A vállalatot 2003-ban alapította Martin EberhardJB StraubelMarc Tarpenning és Ian Wright. Nevét a szerb származású amerikai feltalálóról, Nikola Tesláról kapta.

A vállalat első terméke a Tesla Roadster volt, ami 2008-ban került sorozatgyártásba. A Roadster egy teljes mértékben elektromos meghajtású sportautó. Forgalmazására a vállalat weboldalán keresztül és koncesszióban, a világ számos pontján kerül sor. Az oldal a Star Gate nevet kapta és az első 220 Roadster eladását jegyezte négy hónap alatt.

A 2008-ban és 2009-ben gyártott, körülbelül ezer járművet előre lefoglalták az amerikai ügyfelek, akik a márka első piacát képezték. Első európai bemutatkozása során, 2008. április 25. és 28. között Monacóban, a márka olyan hírességek érdeklődését is felkeltette, mint Albert monacói hercegDamon Hill egykori Formula–1 bajnok, valamint Bono a U2 zenekar énekese. a Roadster európai forgalmazása – Limited Edition név alatt – 2009-ben kezdődött, egy limitált 250 darabos sorozattal.

2009. március 26-án jelent meg a cég második modellje a Tesla Model S, ami egy elektromos meghajtású szedán. 2011 októberéig a modellre 6500 előjegyzés érkezett, az autók kiszállítását 2012 júniusában kezdték meg.

2012. február 9-én mutatta be a cég harmadik modelljét, a Tesla Model X-et, ami egy crossover (CUV). Gyártásának elindítását 2013-ra tervezték, ám később 2014-re halasztották, hogy az új projekt előtt a vállalat nyereségessége megerősödjön, illetve hogy 2013-ban elérjék a kitűzött 20 000-es darabszámot a Model S-ből. Végül a cég meghaladta ezt a tervet: 2013-ban közel 22 500 Model S-t adtak el.

A Tesla Motors létrehozott egy divíziót Tesla Energie Group (TEG) néven, amelynek feladata a Tesla modellekben használt energia tároló egységek fejlesztése és gyártása, továbbá e technológia értékesítése olyan partnerek számára, mint a Daimler vagy a Toyota.

2013-ra a Tesla Motors azt tervezte, hogy összesen 21 000 autót állít elő. Ebben az évben a cég Hollandiában új üzemet létesített, ahonnan az európai piacot szándékoztak ellátni: céljuk az volt, hogy 2014 után évi 10 000 Tesla elektromos autót tudjanak eladni a kontinensen. A Tesla azt is tervbe vette, hogy két éven belül piacra lép új modelljével, a Tesla Model E-vel, ami mérsékeltebb árú, és így elérhetőbb elektromos autó lesz az átlagos jövedelmű családok számára is: a modellt 35 000 dolláros áron tervezték forgalmazni.(Az autó később a Model 3 nevet kapta, mert a Model E-t a Ford egy modeljére bejegyeztette.)

2013 őszén Elon Musk egy interjúban bejelentette, hogy a cég beszáll az automata, azaz vezető nélküli autók kifejlesztésére irányuló versenybe, és 2016-ig megalkotja saját modelljét.

2014-ben a Tesla Motors minden szabadalmát közzétette és lehetővé tette, hogy azokat bárki felhasználja. A lépés célja az volt, hogy a versenytársak minél nagyobb mértékben építsék be a vállalat által kifejlesztett megoldásokat saját termékeikbe, ezáltal ugyanis a Tesla megoldásai válnak meghatározóvá a piacon.

2015-ben a cég bejelentette, hogy a háztartási és ipari energiatárolás piacára is be kívánnak lépni Powerwall és Powerpack nevű termékeikkel. A Tesla által fejlesztett nagy kapacitású integrált lítiumion-akkumulátorok elsősorban a napelemekkel előállított energia helyben történő tárolására szolgálnak, akár teljesen önálló áramellátással rendelkező és központi elektromos hálózattól független háztartásokat és ipari létesítményeket létrehozva. Az akkumulátorok másik felhasználási lehetősége, hogy a már meglévő elektromos hálózattal integrálva biztosítsa a folyamatos áramellátást, egyfajta egész épületet ellátó szünetmentes tápegységként

Kibővülő profiljára tekintettel 2017 februárjában a cég elhagyta nevéből az autóiparra utaló „Motors” tagot. A változtatást követően a vállalat neve „Tesla” (hivatalosan „Tesla, Inc”) lett.

2017. július 28-án átadták az első 30 Model 3-at a tulajdonosaiknak (mind Tesla alkalmazott). Az autóra ekkor a Tesla 455 ezer előrendeléssel rendelkezett.

Technológiai kérdések

Újratöltő-hálózat kialakítása

 
Gyorstöltő állomás Delaware-ben

A cég által fejlesztett technológiában az egyik legnagyobb kihívást az akkumulátorok újratöltésének korlátozott lehetőségei, a feltöltés módja és az ehhez szükséges idő hosszúsága jelenti. Ezért a Tesla Motors 2012 szeptemberében bejelentette, hogy ingyenes újratöltő hálózat kiépítésébe kezd. Az állomások napelemmel állítják elő az energiát, a felesleget pedig visszatáplálják az elektromos hálózatba. Az első – hat állomásból álló – hálózat 2012 októberében nyílt meg San Francisco és Las Vegas között, a második pedig két hónappal később Washington és Boston között. 2014 elejére a 74 töltőállomás üzemelt és elhelyezkedésük lehetővé tette, hogy februárban két S model (váltott sofőrökkel) 76,5 óra alatt megtegye a Los Angeles és New York közötti távot, bebizonyítva ezzel a hálózat használhatóságát.

2013-ban a cég bejelentette, hogy Európában is újratöltő-hálózat kialakítását tervezi: Németországban 2015 végéig 40-50 töltőállomást állítanak üzembe. 2014-re Európában 14 állomás üzemelt.

Akkumulátor-csere hálózat kialakítása

A cég 2013 végétől olyan hálózatot tervez kiépíteni az Egyesült Államokban, ahol a lemerült akkumulátorokat igen rövid idő alatt feltöltött állapotúakra cserélhetik az ügyfelek. A technológia jelentősen lerövidíti és egyszerűsíti a járművek feltöltési idejét: a vezetőnek nem kell kiszállnia a művelet során és a csere körülbelül 90 másodperc alatt megtörténik. A hálózatot a Model S kiszolgálására tervezik.