Kocsi Fanok

 

Jaguar ( brit angol :  æ ɡ Ju Ər / JAG -ew-ər , amerikai angol :  æ ɡ ɑːr / JAG -wɑɹ ) a luxus jármű márkájú Jaguar Land Rover ,  a brit multinacionális gépjárműgyártó cég , amelynek székhelye a 2008-as indiai Tata Motors társaság tulajdonában lévő , Coventry , Anglia, Whitley székhelye 

A Jaguar üzletága 1922- ben alapult a Fecske Sidecar Company -nak, amely eredetileg motorkerékpár oldalkocsit gyártott, mielőtt a személygépkocsik testvéreit fejleszti. Az SS Cars Limited tulajdonában álló vállalkozás kiterjesztette a Standard Motor Co.- val közösen gyártott komplett autókat, amelyek közül sok Jaguar volt mint modellnév. A cég neve az SS Cars-ről a Jaguar Cars-re változott 1945-ben. A British Motor Corporation- vel való egyesülés 1966-ban következett be , az így létrejött kibővített vállalat immár British Motor Holdings (BMH) néven lett átnevezve , amely 1968-ban egyesült a Leyland Motor Corporation lett , és maga lett a brit Leyland1975-ben államosították .

Jaguar leválasztotta a British Leyland és nem szerepel az London Stock Exchange 1984-ben, egyre alkotóeleme a FTSE 100 index , amíg el nem szerezte meg a Ford 1990-ben [4] Jaguar, az utóbbi években gyártott autókat a brit miniszterelnök , a legutóbbi szállításihogy egy XJ 2010 májusában a vállalat emellett királyi szavatolja a queen Elizabeth II és Károly herceg . 

Az újabb Jaguar autókat a Jaguar Land Rover mérnöki központjaiban tervezték a Whitley Coventry-i üzemében és Warwickshire-i Gaydon telephelyén , és a Bromwich és a Solihull kastélyban gyülekeztek .

2013 szeptemberében a Jaguar Land Rover bejelentette, hogy a Warwick- i Egyetem ( Coventry 100 millió font (160 millió USD ) kutatási és fejlesztési központját új generációs járműtechnológiák létrehozására tervezi Az autógyártó szerint körülbelül 1000 akadémikus és mérnök dolgozik ott, és az építkezés 2014-ben kezdődik. 

Történelem

Az autók születése

Fecske Sidecar Company 1922-ben alakult két motorkerékpár rajongó, William Lyons és William Walmsley . 1934-ben a Walmsley megvásárolta a Wallsley-t és megvásárolta a Fecske üzletet (de nem a felszámolás alatt álló társaságot). A Lyons az SS Cars Limited-t létrehozta , új részvények megtalálásával, nyilvános részvénykibocsátással.

 

A Jaguar először 1935 szeptemberében jelent meg egy SS 2½-literes sportszalon modelljévé [9] A 3½ literes motorhoz hasonló, nyitott, kétüléses sportmodellet az SS Jaguar 100- nak nevezték el .

1945. március 23-án az SS Cars közgyűlés részvényesei megállapodtak abban, hogy megváltoztatják a vállalat nevét a Jaguar Cars Limited-re. Az említett elnök, William Lyons "Az SS-től eltérően a Jaguar név megkülönböztető, és nem lehet összekapcsolni vagy összekeverni bármilyen hasonló külföldi névvel." 

Bár az ötéves felgyorsult kereslet biztosította a vevők elégségességét, a gyártást hátráltatta az anyaghiány, különösen az acél, amelyet a gyártók az 1950-es évek közepéig egy központi tervező hatóság szigorú kormányzati ellenőrzés mellett adtak ki. Jaguar eladott Motor panelek , a préselt acél test gyártó cég vásárolt a késő 1930-as, az acél és alkatrészeket gyártó Rubery Owen ,  és a Jaguar vásárolt John Black „s Standard Motor Company az üzem, ahol Alapkiépítésben Jaguar hathengeres motorok Ettől a pillanattól kezdve a Jaguar teljesen független volt a külső szolgáltatóktól, különösen a független Pressed Steel-től és 1966-ban a BMC, a BMH és a British Leyland.


A Jaguar értékesítési szlogenje évek óta "Grace, Space, Pace",  egy mantra, melyet az MK VII, IX, Mks I és II szalonok, majd később az XJ6 rekordértékesítései tettek fel.  A szlogen idején használták, de a pontos szöveg változott. A Jaguar a sikeres szemet gyönyörködtető sportkocsik, a Jaguar XK120 ( 1948-54 ), a Jaguar XK140 (1954-57), a Jaguar XK150 (1957-61) és a Jaguar E-Type (1961-75 ), amelyek mindegyike Lyons "ár-érték arány" mantráját testesíti meg.  A sportkocsik sikeresnek bizonyultak a nemzetközi motorsportban, amely az 1950-es években követte a cég termékeinek műszaki integritását.

Bill Lyons második világháború utáni sikerének alapja az volt, hogy a háború előtti, kettős bütykös, hat motor volt, és a Coventry-i mérnökök mérnökei elosztották az időjüket a tüzet figyelő és az új erőmű tervezése között. A félgömb alakú keresztáramú hengerfej a függőleges határoló szelepekkel volt felszerelve; eredetileg 30 fokban (belépő) és 45 fokban (kipufogó), majd később 45 fokkal szabványosítva mind a belépő, mind a kipufogó számára.


A fő tervező, William "Bill" Heynes , Walter "Wally" Hassan segítségével , elhatározta, hogy kifejlesztette a Twin OHC egységet. Bill Lyons egyetértett a Hassan aggodalmaival kapcsolatban. Kockázatos volt az, hogy korábban olyan versenytársaknak vagy alacsony volumenű és kanyargós motoroknak tekintették, amelyek állandó konstrukciót igényelnek, és megfelelő mennyiségű szalagon gyártják.Mivel az üzemanyag- oktán értékelések viszonylag alacsonyak voltak 1948-tól kezdve, három dugattyúkonfigurációt ajánlottak fel: domború (nagy oktánszámú), lapos (közepes oktánszámú) és kátrányozott (alacsony oktánszámú).

A későbbi motor (a különböző változatokban) az XK 120, az Mk VII Saloon, az Mk I és a II Saloons és az XK 140 és 150 típusokban használt Jaguar fő támaszai voltak. Az E típusban is alkalmazták, a győztes és a Le Mans hódító C és D típusú sportversenyautók, mint a rövid életű XKSS, egy úttörvényes D-típus.

Kevés motortípus bizonyította az ilyen általános és hosszú élettartamot: a Jaguar az 1969-től 1992-ig terjedő Jaguar XJ6 szalonban használta a Twin OHC XK Engine -t, és J60-as változatban olyan erőművekben működött közre ilyen sokféle járműben, mint a brit hadsereg hadihajó-felderítő (lánctalpas) járműcsaládja, valamint a Fox páncélozott felderítő jármű , a Ferret Scoutautó és a Stonefield négykerékhajtású terepjáró. Megfelelően karbantartva, az XK Engine szabványos gyártási technológiája 200 000 mérföldnyi hasznos élettartamot eredményezne.

A Jaguar történelmének két legbüszkébb pillanata a motoros sportágban megnyerte a Le Mans 24 órás futamot , először 1951-ben és 1953-ban ismét. Az 1955-es Le Mans-i győzelmet a háttérben a legrosszabb motorsport baleset alkalmával árnyékolta Később a skót versenyző csapat Ecurie Ecosse két további győzelmét egészítette ki 1956-ban és 1957-ben.

Az ilyen teljesítményorientáltság ellenére mindig Lyons szándéka volt az üzletépítést azzal, hogy világszínvonalú sportszalonokat állít elő nagyobb számban, mint amit a sportkocsi-piac támogat. A Jaguar biztosította a pénzügyi stabilitást és kiváló hírnevet az elegánsan berendezett luxus szalonokkal, amelyekben megtalálható a 3 literes és a 3 literes autók, a Mark VII, VIII és IX, a kompakt Mark I és a 2, valamint az XJ6 és az XJ12. Mindannyian nagyon jó értékek voltak, kényelmes túrákkal, jó kezelhetőséggel, nagy teljesítményű és nagyszerű stílusokkal.

Együtt a trendformáló XK 120, XK 140 és XK 150 sorozat sportautó, és nem egyforma az E-Type,  Jaguar Elan mint presztízs gépkocsi gyártó kevés riválisok. A vállalat háború utáni eredményei figyelemre méltóak, figyelembe véve mind az Egyesült Királyságot (az Ellátási Minisztérium még mindig elosztott nyersanyagokat), mind a korszak kohászati koherenciáját előidéző ​​hiányokat .

1950-ben a Jaguar beleegyezett, hogy bérbe adja az Ellátási Minisztériumtól a Daimler Shadow 2 gyárat a Browns Lane-ban , az Allesley-ben, a Coventry-ben, amelyet akkoriban a Daimler Company Limited használt, és a következő 12 hónapban költözött az új oldalra Foleshill-ből Jaguar megvásárolta a Daimler-et, amelyet nem szabad összetéveszteni a Daimler-Benz vagy a Daimler AG-val , 1960-ban a BSA-tól . Az 1960-as évek végétől a Jaguar a Daimler márkát használták a legelegánsabb szalonok márkanévé. 

A függetlenség vége

A préselt Steel Company Limited minden Jaguar ( monocoque ) testet elvégzett, és a mechanikákat a Jaguarhoz szállította. Közepén 1965 British Motor Corporation (BMC), a AustinMorris kombinálni, vásárolt Pressed Steel. Lyons aggodalmát fejezi ki a Jaguar jövője miatt, részben a testek folyamatos ellátásának fenyegetése miatt, részben pedig a kora és az örökös hiánya miatt. Ezért elfogadta a BMC ajánlatát, hogy egyesüljön a Jaguarnal, hogy létrehozza a British Motor (Holdings) Limited-ot. [21]A londoni Great Eastern Hotel 1965. július 11-én tartott sajtótájékoztatóján George Harriman, Lyons és a BMC elnöke bejelentette: "A Jaguar vállalatcsoportnak a British Motor Corporation Ltd.-vel való egyesülése az első lépés egy a British Motor (Holdings) Limited elnevezésű közös holdingtársaságot ". A BMC későbbi időpontban megváltoztatta a nevét a British Motor Holdings  számára 1966 végén.

BMH tolta a kormány egyesíteni a Leyland Motor Corporation Limited, a gyártó a Leyland busz és teherautó , standard - Triumph , és 1967 óta Rover járművek. Az eredmény a brit Leyland Motor Corporation , egy új holding, amely 1968-ban jelent meg, de a kombináció nem volt sikeres. Az igazgatótanács rossz döntéseinek kombinációja, különösen az Austin-Morris divízió (korábban BMC) pénzügyi nehézségei mellett a Ryder-jelentéshez és az 1975-ös hatékony államosításhoz vezetett. 

Ideiglenes visszatérés a függetlenséghez

Az elkövetkező évek során világossá vált, hogy a csoport számos termékének alacsony figyelembevétele miatt elegendő tőkét lehetne biztosítani az új modellek - köztük a Jaguarok - kifejlesztéséhez és megkezdéséhez, különösen akkor, ha a Jaguar továbbra is a csoport tagja lenne. 

1984 júliusában a Jaguar különálló társaságként lebegett a tőzsdén - Thatcher kormányának számos privatizációjával  -, hogy létrehozza saját teljesítményét. 

Az 1980-ban elnökként telepített Sir John Egan a Jaguar soha nem látott jólétét a privatizáció után azonnal jóváírta. 1986 elején Egan bejelentette, hogy megoldotta azokat a főbb problémákat, amelyek a Jaguar visszaszerzését jelentették több autó értékesítésében: a minőségellenőrzés, a szállítási ütemterv elmaradása, a gyenge termelékenység. A vállalat mintegy tízezer alkalmazottjának körülbelül egyharmadát szüntette meg a költségek csökkentése érdekében.  kommentátorok később rámutattak arra, hogy kihasználta az idős modellt (amelyen minden fejlesztési költséget leírt) és emelte az árakat. Megerősítette a Jaguar minőségének javítására irányuló erőfeszítéseket is. Az USA-ban az árnövekedést kedvező árfolyam maszkolta. 

A Ford Motor Company korában

A Ford felajánlotta a Jaguar amerikai és brit részvényeseinek, hogy megvásárolják részvényeiket 1989 novemberében; A Jaguar listáját a londoni tőzsdén 1990. február 28-án törölték.  1999-ben a Ford új Premier Automotive csoportjává vált az Aston Martin , a Volvo Cars és a Land Rover 2000-től A Ford tulajdonában a Jaguar sosem nyereséget termelt. 

A Ford tulajdonában a Jaguar az S-Type 1999 - es és az X-típusú gyártásával 2001 - ben bővítette termékválasztékát . A Land Rover 2000. májusi vásárlása után a Jaguar szorosan kapcsolódott. Sok országban közös értékesítési és elosztóhálózatot (köztük a közös márkakereskedőket) osztottak meg, és egyes modellek megosztották az alkatrészeket, bár az egyetlen közös termelési eszköz a Halewood Body & Assembly , az X-Type és a Freelander 2. Mindazonáltal a két vállalat a Ford PAG-n belül egy közös irányítási struktúra alá kerültek.

2007. június 11-én a Ford bejelentette, hogy a Jaguarot a Land Roverrel együtt eladja, és megtartotta Goldman Sachs , Morgan Stanley és HSBC szolgáltatásait, hogy tanácsot adjon az üzletről. Az értékesítés kezdetben várhatóan 2007 szeptemberéig jelent meg, de 2008 márciusáig késleltetett. Magántulajdonban lévő részvénytársaságok, mint például az Egyesült Királyság Alchemy Partners , a TPG Capital , a Ripplewood Holdings (amely az egykori Ford Europe ügyvezetőjét, Sir Nick Scheele- t bérelte ) , A Cerberus Capital Management és a One Equity Partners (a JP Morgan Chase tulajdonában van, és a korábbi Ford vezetõje kezelteJacques Nasser ) az USA-ban, Tata Motors India és álló konzorcium Mahindra és a Mahindra (egy személygépkocsi gyártó Indiában), és az Apollo Management minden kezdetben érdeklődést a vásárlóerő a Marquesa Ford Motor Company. Az eladás előtt bejelentették, hogy Anthony Bamford , a brit kotrógépgyártó elnöke, a JCB 2006 augusztusában kifejezte érdeklődését a vállalat megvásárlásában  de megtudta, hogy az eladás magában foglalja a Land Roverot is, amelyet nem akart vásárolni . 2007 őszi karácsonyán a Mahindra és a Mahindra mindkét márka versenyében elhúzódott, a bonyolultságra hivatkozva. [33]

Tata Motors korszak

2008. január 1-jén a Ford hivatalosan kijelentette, hogy Tata volt a legkedvezőbb ajánlattevő.  A Tata Motors is kapott kiterjesztések a közlekedési és munkavédelmi Unió (TGWU) - Amicus  kombinálni , valamint a Ford.  Az aukciós eljárás szabályai szerint ez a bejelentés nem járna automatikusan kizárva más potenciális résztvevőket. A Ford (valamint az Unite képviselői ) most már részletes megbeszéléseket folytathatnak a Tata-val a munkaügyi aggodalmak (munkahelybiztonság és nyugdíjak), a technológia (informatikai rendszerek és a motorgyártás) és a szellemi tulajdon között  valamint az utolsó eladási ár. A Ford is megnyitja könyveit egy átfogóbb átvilágításért Tata számára.  2008. március 18-án a Reuters beszámolt arról, hogy az amerikai bankárok, a Citigroup és a JP Morgan 3 milliárd dolláros hitelt finanszíroznak. 

2008. március 26, Ford bejelentette, hogy beleegyezett, hogy eladja a Jaguar és a Land Rover műveletek Tata Motors India, és hogy várható, hogy az eladás a végén a második negyedévben a 2008. tartalmazza az üzlet három másik brit márka joga volt, a Jaguar saját Daimler , valamint két nyugvó márka Lanchester és Rover .  2008. június 2-án a Tata-nak történő értékesítés 1,7 milliárd font értékben befejeződött. 

Összeszerelő üzem

A Fecske Sidecar cég (SSC) eredetileg Blackpoolban található, de 1928-ban költözött a Holbrook Lane-be, Coventrybe , amikor az Austin Fecske iránti kereslet túl nagy volt a gyár kapacitásához.  1951-ben, az eredeti Coventry-helyszínen átvonultak, a Browns Lane-be költöztek, amely a Daimler Company vezette háborús "árnyékgyár" volt Ma a Jaguarok Birminghamben a Bromwich kastélyban kerülnek összeállításra A történelmi Browns Lane üzem 2005-ben megszüntette a díszítést és a végleges műveleteket, az X350 XJ már két évvel korábban költözött a Bromwich kastélyba, így az XK és az S-Type a Bromwich-kastélyt

2000-ben a Ford a Halewood üzemét átállította a Jaguarra, miután a Jaguar új X-Type modelljével megszüntette a hosszú futású Escortját . Ezt követően csatlakozott a második generációs Land Rover Freelander 2, 2007-től. A Jaguars megszűnt a Halewoodon 2009-ben az X-Type leállítását követően; A Halewood most már csak Land Rover-t jelent.

A csökkentett Browns Lane site ma működik, ami a Jaguar Land Rover és mások számára héjakat gyárt, valamint néhány mérnöki létesítményt is. 2011 augusztusában egy új összeszerelő üzemet indítottak Pune-ben , Indiában .

A Jaguar X-Type helyettesítheti Jaguar XE -t - a Land Rover Solihull üzemében 2015-ben, az első nem 4x4-es személygépkocsit, amelyet az 1970-es évek végén Rover SD1- től gyártottak az üzemben .

Jelenlegi autómodellek

F-Type


Az F-Type kabrió indult a 2012 Párizsi Autószalonon , a következő jelenik meg a Goodwood Festival of Speed 2012 júniusában, és a számlázott mint utódja, a legendás E-Type . Valójában a Series III E-Type már volt utódja, az XJS formájában, amelyet viszont az XK8 és az XKR helyettesített. Az F-Type azonban visszatér a 2-üléses tervhez, amely elveszett a III-as sorozatú E-Type bevezetésével, amely csak 2 + 2-es konfigurációban volt elérhető. A Jaguar C-X16 koncepcióautójának pozitív reakciója a 2011-es frankfurti autókiállításon történt. Az értékesítés 2013-ban kezdődik, három motort választ; két változata az AJ126 V6 benzinmotor és az AJ133 V8 benzinmotor. 

XE


Az XE az első kompakt végrehajtó Jaguar mivel a 2009-es modellévben X-Type, és az első néhány Jaguar modellek építhetők a Jaguar új moduláris alumínium építészet, mozgó cég található a Ford eredetű platformokat használtak a múltban az X-Type és az XF. A Jaguar saját platformjának használata lehetővé teszi, hogy a XE a hátsó kerék meghajtót vagy az összkerékhajtás konfigurációját tartalmazza, és ez a szegmensben az első olyan autó, amely alumínium monocoque szerkezettel rendelkezik.  Eredetileg a 2014-es Genfi Autószalonon jelentették be 2015-re tervezett értékesítéssel. 

XF


Jaguar XF egy közepes nagyteljesítményű autó, amelyet 2008-ban vezettek be az S-Type cseréjére 2008 januárjában az XF elnyerte a What Car-et? Az Év Autója "és az" Év Autója "díjat. Az XF 2008-as évautója is kapott a What Diesel-től? magazin. Az XF motorjai 2,2 literes I4 és 3,0 literes V6 dízelmotorok, vagy 3,0 literes V6 és 5,0 literes V8 benzinmotorok. Az 5 literes motor az XFR-ben túltöltve áll rendelkezésre. 2011-től a Land Rover Freelander 2,2 literes dízelmotorát a liftbe illesztették. 

XJ


A Jaguar a 2009-ben indított negyedik generációs XJ bevezetésével válaszolt a kritikára. Külső stílusa a korábbi XJ-ktől való eltérést jelentette, fiatalabb, modern viselkedéssel, a korábban a cég XF és XK modellek. Jaguar XJ egy teljes méretű luxusszalon. A modell 1968 óta gyártott, az első generáció pedig az utolsó Jaguar autó, amely a cég alapítója, Sir William Lyons kreatív inputja lett 2003 elején a harmadik generációs XJ megérkezett a bemutatótermekben, míg az autó külső és belső stílusa hagyományos megjelenésű volt, az autó teljesen átalakult. A stílusa sok kritikát vonzott számos motoros újságírótól, akik azt állították, hogy a kocsi régimódi és alig modernebb, mint elődje, sokan közülük még arra is hivatkoznak, hogy a "Lyons vonal" elveszett a Mark 2-től a Mark 3 XJ-ig történő fordításban bár a héj alatt egy rendkívül fejlett alumíniumszerkezet helyezkedik el, amely az XJ-t nagyon közel áll az osztályának tetejéhez.

Az 5-literes V8 a XJ Supersport felgyorsíthatja az autót 0-60 mph (0-97 km / h) 4,7 másodperc, és egy az Egyesült Királyságban a CO 2 -kibocsátás értékelése 289 g / km. A limuzinpiacnak való megfelelés érdekében minden XJ modellt hosszabb tengelytávval (LWB) kínálnak , ami növeli a hátsó lábat. 

R modellek


Az első XKR-t 1997-ben vezették be, és ugyanolyan teljesítménynövekedés mellett tartották, mint az XJR, kivéve 2006 után az XKR teljesítményét 420 LE (313 kW) teljesítményre. Az S-Type R-nek rövid gyártási futása volt 2003-tól 2008-ig, és ugyanolyan 400 lóerős (298 kW) feltöltött V8 volt, mint a többi R modell. Ezt felváltotta az XFR, amely egy 5.0 literes, 510 lóerős (380 kW) teljesítményű V8-as feltöltéssel büszkélkedhet.A Jaguar 1995-ben kezdett el gyártani az R modelleket az első XJR bevezetésével. Tömeges, 6 hengeres motorral hajtva az autó kb. 322 lóerőt termelt. A felújított motorhálózattal az erőmű 1997-től napjainkig egy nyolchengeres motorral működik. Az 1997-2003-as XJR 370 lóerőt (276 kW) és 385 lóerő (522 N⋅m) nyomatékot termelt, miközben 5 másodpercen belül a gépkocsit 60 km / h sebességre emelte. Az új, 2004-től 2009-ig terjedő alumínium karosszéria és a 400 LE (298 kW) teljesítménynövelés és a továbbfejlesztett számítógépes rendszerek csökkentették a sebességet (97 km / h) és a 4.8 másodpercig. A 2000-es évek után az XJR-k Jaguar CATS (Computer Active Technology felfüggesztés) technológiájával lettek felszerelve, amely segített a sportos vezetés során a vezetéshez, anélkül, hogy veszélybe sodorhatja a kényelmet a napi használat során.

  • Jaguar XF R 510 lóerős (380 kW) közepes méretű szalon 
  • Jaguar XKR   510 lóerős (380 kW) coupé és kabrió 
  • Jaguar XFR-S   550 lóerős (410 kW) közepes méretű szalon 
  • Jaguar XKR-S   550 lóerős (410 kW) kupé és kabrió 
  • Jaguar XJR
  • Jaguar F-Type R 550 lóerős (410 kW) kupé